Atlanten Dagsverk (16.09.22)

I tradisjon tro arrangerer elevrådet ved Atlanten videregående skole Atlanten Dagsverk. Fredag 16. september skal elevene sette av skoledagen sin og arbeide til inntekt for SOS barnebyers arbeid i Mwanza, Tanzania

Elevene skal selv skaffe seg inntektsbringende arbeid og samle inn kr 400,-

Hva kan jeg jobbe med?
Vær kreativ. Du kan selge vafler utenfor nærbutikken, legge ut noe du ikke trenger lenger på finn.no, rake løv eller gå ærend for naboer, gjøre husarbeid hjemme, eller hør med en butikk om de trenger hjelpen din noen timer.  Du kan også opprette din egen digitale bøsse via spleis og dele lenken med familie og kjente: SOS-barnebyer | Spleis fra SpareBank 1

Det er utarbeidet ferdig spleis-mal for vårt prosjekt.

Skolen har også arbeid til 16 elever med vaktmester- og renholdsoppgaver denne dagen. Elevene som ønsker dette melder sin interesse via Teams.

Mwanza, Tanzania
Høsten 2022 har vi valgt å støtte SOS barnebyers arbeid i Mwanza, Tanzania.

Mwanza er lokalisert i det nordøstlige Tanzania. Mangle flytter hit i søken på et bedre liv i urbane omgivelser.

Barn som lever i fattige, urbane familier er vanskeligstilt fra tidlig alder. De bor ofte i hus som er overfylte, og mangel på penger gjør at de ikke får i seg nok næringsrik mat. De fleste barn går ikke på skolen; og i noen tilfeller tilbringer de dagene på gata, tigger eller selger småting.

De siste årene, og takket være regjeringens arbeid, har antallet barn som går på skolen økt. Det er imidlertid mangel på lærere og skolemateriell. Mwanza har noen av de mest overfylte klasserommene i landet. Det er mer sannsynlig at jenter slutter på skolen enn gutter, spesielt på ungdomstrinnet.