Prosjektet, som startet i 2021 og ble avsluttet i 2025, hadde som mål å styrke samhandlingen mellom lærer og elev for å øke engasjement og læringsutbytte.
Gjennom fire år har 100 lærere fra Rogaland og Møre og Romsdal deltatt i prosjektet. Halvparten av dem inngikk i en tiltaksgruppe som fikk tett oppfølging gjennom videobaserte samtaler med coacher, workshops og digitale ressurser. Lærerne filmet undervisningen og fikk veiledning basert på modellen Teaching Through Interactions (TTI).
Videoeksponering ble «gullet» i prosjektet – det ga lærerne unik innsikt og økt bevissthet om egen praksis. Studien viser at systematisk arbeid med klasseledelse gir merkbare forbedringer. Elevene rapporterte bedre relasjoner, økt engasjement og høyere kvalitet i undervisningen. God klasseledelse viste seg å være avgjørende både for læring og for å redusere stress hos lærere.
INTERACT var et samarbeid mellom Møre og Romsdal fylkeskommune, Rogaland fylkeskommune og Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger, finansiert av Forskningsrådet. Målet var å utvikle et kompetansetiltak som kan bidra til bedre relasjoner i klasserommet og økt lærelyst hos elevene.
Bakgrunn, mer om prosjektet og vår rolle finner du her:
Disse skolene er med i INTERACT
Lærerne fikk bedre støtte til å lede klassene sine: Resultatene er tydelige